30 Haziran 2013 Pazar

En Değerlimiz Zeytinyağı- Gıda Mühendisi Hassas Annemiz Gülsel Şen Bekçi yazdı

Ben zeytinyağına sıvı altın diyorum. Çünkü olmaması korkutucu, kazandırdıkları sevindirici. Borsa, döviz düşse bile onun değeri hiç düşmeyecek. 


Hangi zeytinyağı?


Sızma zeytinyağı ve riviera zeytinyağı olmak üzere iki çeşide ayrılmıştır. Ben her zaman sızma zeytinyağını tercih ederim. Çünkü sızma zeytinyağının asitlik değeri rivieraya göre daha düşüktür. Zeytinyağının kalitesini asitlik değerinden anlarız onlar da aralarında asitliği her 100 g da 1 g dan fazla olmayanlar ve asitliği 1 g dan fazla olanlar olarak ayrılır. Ama ne olursa olsun kaliteli bir sızma zeytinyağının asitliği 3.3 g mı geçmemelidir. Sizlere bir tüyo vereyim natürel zeytinyağının asitliği 1 g mın altındadır. Denemişliğimden söylüyorum Çanakkale zeytinlerinden yağılan sızma zeytinyağının asitliği 1 g mın çok çok altındadır. Ben soframa dahil ettiğim tüm ürünlerin oluşumunda sızma zeytinyağı kullanıyorum buna kekler de dahil. Özellikle de soğuk sıkma sızma zeytinyağı en değerlisidir. 

Ayrıca bazılarımız kızartmalarda zeytinyağını kullanmazlar nedense karışımı bol olan diğer sıvı yağları tercih ederler (diğer sıvı yağları ve maalesef başarısızlıklarını da daha sonra ele almaya çalışacağım) Ancak bilinenin aksine zeytinyağının yanma derecesi yaklaşık olarak 210 derecedir ki bu bizim için çok yüksek bir derecedir.inanın bana bazı sıvı yağların yanma derecesi daha düşüktür. Gerçi bu arada şunu da eklemeliyim ben kızartma yapılması taraftarı değilim, gıdanın besin değerinin bir anlık damak tadı için düşürülmemesi gerekiyor. Fırında ya da çok az bir zeytinyağı ile tavada çok da güzel lezzetler yakalayabilirsiniz. Lütfen bir kere keklerinizin tarifinde yazan sıvı yağı zeytinyağı olarak kullanın ama sızma olsun çünkü biraz sonra belirteceğim riviera zeytinyağı birtakım ışıl işlemlere tutulduğu için sızmadaki hafifliği vermeyecektir.

Riviera zeytinyağı ise biraz daha kalitesi düşük bir yağdır, ışıl işlemlerden geçerek az miktarda sızma yağ eklenerek hazırlanan yağdır. Riviera zeytinyağlarında sızma zeytinyağında bulunan bazı önemli bileşikler bulunmamaktadır. Eğer kızartma için sızma zeytinyağı kullanmaya kıyamazsanız riviera zeytinyağını kullanın ama yemek ve pastalarda sızmadan vazgeçmeyin. Çünkü sızma zeytinyağı kuvvetli bir antioksidandır. Yemeklerinizi yağsız pişirin ve ocağın altını kapattıktan sonra sızma zeytinyağını ekleyin böylece içindeki E vitamini ve diğer bileşikler ısıl işlemden zarar görmeyecek ve siz de yemeklerinizden zeytinyağının o eşsiz tadını alarak zevk alacaksınız.

Çocuklarınıza zeytinyağını korkmadan verin 1 yaşına kadar günde 1 tatlı kaşığını geçirmeyin. Lütfen zeytinyağını çiğ tüketin.


Gülsel Şen Bekçi
Gıda Mühendisi






Not: Lütfen doktorunuzu dinleyin. Benim tavsiyelerim sadece benim tecrübelerim ve kişisel araştırmalarımdır. Teşhis ve tedavi niteliği taşımaz ve doktorunuzun tavsiyesinin yerini tutmaz. Sevgiler

Ana Sayfaya Dönün  

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.