11 Ağustos 2013 Pazar

Kış için cam kavanozlara domates sosu hazırlamak



Bugün size kendi yöntemlerimle kış için nasıl domates sosu hazırlanır anlatmaya çalışacağım. 4 yıldır bunu yapıyorum ve nasıl yapılacağını pazardaki sebzecimden ve orada sohbet ettiğim tecrübeli teyzelerden öğrendim. Sosum hiç bozulmadı ve lezzeti de dillere destandır. Kışın yani mevsimi değilken domates almıyoruz ve çocuklarımıza yedirmiyoruz biliyorsunuz. Ama domatesin yemeklere kattığı lezzeti ve vitaminleri de özlüyoruz. Bu yaptığımız domates sosundan her yemeğe 1-2 bardak koyarsanız hem lezzet katıyor hem de çok pratik oluyor. Kızartmaların ve makarnanın üstüne de harika bir sos oluyor. Fırında pişen sebzeli tavuk, karnıyarık gibi yemeklere de katıyorum.

 Bu işlemi yapmak için bence en uygun zaman Ağustos ayı. Eylül'de de yapabilirsiniz ama gecikirseniz domatesi pahalıya almak zorunda kalabilirsiniz. En iyisi domatescinizle konuşup ona domates sosu yapacağınızı söylemek ve size onun en uygun zamanı bildirmesini istemek. Sebze meyve aldığınız kimselerle böyle iletişimde olmak evinize her zaman güzel ürünler götüreceğinizi garantiler. Bu nedenle pazarda sebze meyve alırken güvendiğiniz bir yer bulun ve oranın satıcısıyla sebzeler hakkında konuşun. Sizi tanırsa daha iyi ürünler verir. Aslında pazardaki insanlara tek söylediğiniz "...nın kilosu ne kadar?" olmayıp onlarla gerçekten konuşunca onlardan çok şeyler öğreniyorsunuz tavsiye ederim. 




Pazardan veya züccaciyeciden 30-35 tane 1 kiloluk cam konserve ve kapak tanesi 1 liradan alınır. Çok alırsanız pazarlık edin 10 tane ekstra kapak alın:) Cam kavanozları kırmazsanız aynı işlem için ömür boyunca kullanabilirsiniz. Ben aynı cam kavanozları turşu yapmak ve yoğurt mayalamak için de kullanıyorum. Her sene yeni kapak alacaksınız. Bu kapaklar konserve yapmak için sadece 1 kere kullanılır. Daha sonra başka amaçlar için kullanabilirsiniz ama seneye bu konserve işlemini yapmak için 6-7 tanesi 1 TL den yeni kapaklar alacaksınız. Bunları iyice yıkayın. Kapakları kaynatın ve kaynar suyun içinde beklesinler.



Ben domates sosunu Çanakkale domatesinden yapıyorum. Biraz daha pahalı oluyor ama bence lezzet farkı için değer. Ağustos'ta alırsanız kilosunu 1,5-2 TL ye bulabilirsiniz. Çok alacağınız için pazarlık edin kasayla alın. Bazı hanımlar kilosu 0.75-1 TL olan küçük yassı domatesleri tercih ediyorlar ucuz olduğu için onunla da olabilir. Tabii ki en güzeli bu sosu da yüzde yüz organik domatesten yapmak ama her evin bütçesi buna uygun olmayabilir. 


20-50 kilo domatesi alın. Bence bu işlemi iki haftada yapın. Pazardan alacaksanız bir hafta yarısını alın yapın, bir sonraki hafta da diğer yarısını. Aksi halde benim gibi 50 kilo birden yaparsanız çok yorucu oluyor ama bazen insan uygun fiyata güzel domates bulunca hepsini alıyor. Biz 5 kişilik bir aile olduğumuz ve domatesi çok sevdiğimiz için 50 kilo ancak yetiyor 9 ay boyunca. Siz mesela 1 çocuklu bir aileyseniz 25 kilo da yetebilir. Domatesleri iyice yıkayın ve 4-5 dakika sirkeli suda bekletin. İyice durulayın. 





Domatesleri dörde böldüm. Ben domateslerin kabuklarını soymuyorum. Rondodan geçirdiğim için rahatsız etmiyor yemekte ve kabuğunda da faydalı vitaminler olduğunu düşünüyorum.





Domatesleri önce rondoda çekiyoruz sonra tencereye koyup el robotuyla tekrar çekiyoruz




















Altını orta ateşte açın. Kaynayınca yüzeye çıkan köpüklerini alın atın. 5-6 dakika kaynasın. Altını kapatın her bir büyük tencerenin içine 2 kaşık tuz yarım bardak zeytinyağı koyun. Tabii sonra kullanırken yemeğe tuz ve yağ atmayacaksınız unutmayın. İçinde tuz olduğu için bu sos ve bu sosun kullanıldığı yemekler 1 yaşından küçük çocuklara verilmemelidir.


Domates sosunu elinizi yakmamaya dikkat ederek kaynar kaynar kavanozlara doldurun. Tamamı dolsun. Hiç boşluk kalmaması çok önemli yoksa bozulabilir. Kavanozun ağzının kenarını da temiz bir tülbentle veya kağıt havluyla silin. Elinize fırın eldiveni takın. Kaynamış kapakları maşayla alıp içine elinizi değdirmeden sıkıca kapatın. Hemen ters çevirin. Çok sıcak oluyor aman elinizi yakmayın. 1 gün hareket etmeden ters çevrilmiş olarak beklesin. Kapakların içinde bir madde oluyormuş bununla ilgili kaygılarınız varsa ters çevirmeyin. Öyle de bozulmadığını söylüyorlar. Ben bazılarını ters çevirmedim su dolu tencereye alıp 5 dakika daha kaynattım. Bakalım bozulmazlarsa seneye hepsini öyle yaparım. 

Düz çevirip karanlık bir dolaba veya odaya kaldırın. Buzdolabına koymaya gerek yok. Ben tam 4 senedir 50 kilo domatesten yaklaşık 31 kilo domates sosu yapıyorum. Bu yöntemle bir tanesi bile bozulmadı ve inanılmaz lezzetliydiler. Kapağı açıldıktan sonra buzdolabında saklayın. Onu da 1 haftada tüketin. Çok güzel bir hediye de oluyor elinden böyle şeyler gelmeyenlere aklınızda olsun. Ben birinin evine davetli isem çoğu zaman bunu götürüyorum ve çok makbule geçiyor. Afiyet olsun.




Not: Lütfen doktorunuzu dinleyin. Benim tavsiyelerim sadece benim tecrübelerim ve kişisel araştırmalarımdır. Teşhis ve tedavi niteliği taşımaz ve doktorunuzun tavsiyesinin yerini tutmaz. Sevgiler




41 yorum:

  1. Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tarife bakmak için yine girdim.. ne yazdığım hatırlamıyorum ama yanlış bir anlama mı oldu neden silinmiş yazdığım.. farkında olmadan kırıcı birşey mi yamzışım :(( buraya yazmasanız da olur..bana mail atsanız yeter hatam varsa bileyim
      gelincika@gmail.com

      Sil
  2. ellerinize sağlık bende 3 senedir kendi bahçemde yetiştirdiğim domateslerimle yapıyorum aynı işlemi. geçen sene 50 kavanoz çıkarmıştım.bakalım bu sene ne olacak :

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. tebrik ederim ben 31 tane 1 litrelik yaptım canım çıktı:)

      Sil
  3. Cok teşekürler gerçekten çok faydali ve gerekli bir yazı.... Kahvaltilik sos tarifleriniz varsa kış için hazırlanılabilecek paylasirsaniz çok makbule geçer. :) sevgiler.,

    YanıtlaSil
  4. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba; aynı yöntemle ben de domates sosu, menemen, üzüm şırası vs. yapıyorum. Malzemeyi direk şişeye doldurup şişeyi de suda kaynatmak yerine böylesi hem daha pratik hem de çok daha lezzetli oluyor. Konserve açıldığında konserve kokusu olmuyor. Ayrıca size küçük bir tavsiyem var, domatesleri bölüp pişirdikten sonra el robotundan geçirirseniz ve tekrar kaynatıp şişelerseniz rondodan geçirmeye gerek kalmıyor domatesler piştiği için kolayca parçalanıyor ve bu şekilde daha kolay oluyor ben öyle yapıyorum. Kolay gelsin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. ben çiğken rondo yapıyorum başka birşeye gerek kalmıyor yeni rondom çok kuvvetli. Bu yazıyı geçen sene yazmıştım:) Teşekkürler Ece

      Sil
  6. ben ilk defa yapıcam rondom yok önce rendelesem sonra kaynatsam olur değilmi

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çok zor olur ve uzun süreer bence

      Sil
    2. bence rendelemekdaha kolay oluyor benim daha kolayıma geliyor

      Sil
    3. ben eskiden rendelerdim bence rondo çok daha pratik ve az zaman alıyor. 5-6 domatesi 10 saniyede su gibi yapıyor. Ece

      Sil
  7. büyük 3litrelik kavanozda yapsak olurmu yoksa kapağı açıldığında çabuk mu bozulur? ben reyhan bu arada şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kapağı açıldığında 1 haftada bitirmezsen bozuluyor doğal olduğu için. Bence 1 kilo ideal. Kolay gelsin Ece

      Sil
  8. Detaylı ve açıklayıcı tarifiniz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim. sevgiler afiyet olsun Ece

      Sil
  9. şengül aykaç bende

    YanıtlaSil
  10. bizde domatesleri alıyoruz bi güzel kabuklarını soyuyoruz sonra bıçakla doğrutoruz kavanozların içine çiğken koyuyoruz dışarda kazanın içine su koyup kaynatıyoruz çok güzel oluyo tavsiye ederim yapamayanlar evdede kaynatıp yapabilir biz çok kalabalık olduğumuz için hep beraber yapıyoruz eğlenceli oluyo ogünkü yemeğimizde melemen oluyo

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ne güzel ben hep tek başıma yapıyorum biraz zor ve sıkıcı oluyor ama 1 yıl yetiyor. sevgiler Ece

      Sil
  11. mutlaka deneyeceğim teşekkürler tarifiniz için.

    YanıtlaSil
  12. Merhaba en yukarıda birşeyler yazdım..İçime dert oldu.. rica etsem cevap yazar mısınız :( niye yorumu sildiniz ne yazmıştım ki çünkü hatırlamıyorum..
    sevgiler,
    http://loveandsmile.wordpress.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Size başka bir yorumunuzda yazmıştım zaten ama siz de ona cevap vermediniz. Ben başka bir siteye yorum yazdığımda adımı yazıyorum ama siz adınızı yazmadan sadece sitenizin adresini yazıyorsunuz. Bu da kusura bakmayın biraz spam gibi oluyor. Sizden başka böyle yapan yok. herkes doğal olarak yorum yazıyor ve sonra adını yazıyor değil mi? Lütfen sadece adınızı yazın. İsteyen zaten adınızdan girip sitenize ulaşır. Sevgiler

      Sil
    2. Merhaba
      Önceki yazdığınızı görmemiştim yoksa kesin cevaplardım kusura bakmayın. Cahilliğimi mazur görün ben gelincikaya tıklanınca en altta blog ismimin yazdığını şimdi sizin sayenizde gördüm :( ama bozuldum tabi .. yani linkimin çıkmadığını sandığım için blogumun da olduğunu belirtmek gibi imza niyetine ille yazıyordum yoksa ısrarcı görünmek istemezdim yani spam gibi olmak...yanlış anlaşılmak üzdü .. sadece link bırakmak derdim değil zaten takibimden yorumlarımdan tahmin etmenizi umardım :(
      neyse meşgul ettim hoşkalın,

      Sil
    3. ben tıklanınca çıkandan bahsetmiyorum şu örnekta olduğu gibi sizin isminiz yerine sadece sitenizin ismini yazmanızdan bahsediyorum hep şöyle yazıyorsunuz "O anlar ı elalemden daha fazla önemseyenlerdenim ben de:) http://loveandsmile.wordpress.com/ " yani çok kısa bir mesaj ve adınız bile olmadan sitenizin adı. bir yere tıklanınca çıkmıyor kendiniz yazıyorsunuz. Yanlış anlaşılma olmasın. Adın yerine site isminin yazıldığını başka kimsede görmediğim için garipsedim. Sevgiler Ece

      Sil
    4. Yorum içinde yazmam böyle düşündürdüğü için üzüldüm kötü niyetim yoktu... direk link ismiyle girilme seçeneği varmış onunla yazmaya dikkat edicem sizin sitenizde yorum yaparken..ben bloglarla ilgilenirken hep love and smile olarak isim kullanıyorum yani kendi adımı yazmıyorum da hiç o yüzden de alışkanlık bu bir nevi imza gibi..bu arada ismim aslı güzel yıldız ama mecbur kalmadıkça yazmam hiç yorumlara..sizi de mesela hep blog isminizle anıyorum hep "hassas anne" diye.. yazışa yazışa ece diye kalır aklımda şimdi...
      mutlu günler..

      Sil
  13. Elif korkmaz
    25 kilo domatesten 35 soda şisesi ve 10 tane ýarim litrelik domates sosum oldu....missss...ayni yontemle fasulye kabak bamya konserveside yapiyorum. Mevsimi bitmeden şeftali ve erikte yapmam lazim...
    Ellerine saglik ece m.


    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. harika! Eline sağlık afiyetle yeyin inşallah. Ece

      Sil
  14. Elif korkmaz
    25 kilo domatesten 35 soda şisesi ve 10 tane ýarim litrelik domates sosum oldu....missss...ayni yontemle fasulye kabak bamya konserveside yapiyorum. Mevsimi bitmeden şeftali ve erikte yapmam lazim...
    Ellerine saglik ece m.


    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Senin de ellerine sağlık Elif'ciğim afiyet olsun Ece

      Sil
  15. sizin tarifinize göre ilk denememi yaptım..daha önce hiç böyle bir işe kalkışmamıştım..anne olmak işte...çocuğum 1 yaşında...eğer bozulmadan kışa kadar kalabilirlerse onun yemeklerinde kullanmak istiyorum...tarif için teşekkürler...gülay turhan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. afiyet olsun. 1 yıl en az kalmalı bu yöntemle yaptıysan ben geçen yazdan kalan son 3 kilodayım ve bozulmamış. 13 ay oldu yapalı onları. Ece

      Sil
  16. her bir kavanozun içine mi 2 kaşık tuz yarım bardak z.yağ koyuyoruz. tencerenin diye yazmışsınızda anlamadım

    YanıtlaSil
  17. Bende nacizhane bir fikir vereyim istiyorum 25 kg domatese 1 kg kırmızı biber çekiyorum robottan soosa katınca rengi ve tadı biraz daha güzel oluyor yeni yapacaklar deneyebilirsiniz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bunu kayınvalidem de dün söyledi seneye deneyeceğim. elinize sağlık Ece

      Sil
  18. Bu sene elime geçen domatesle konserve yaptım menemenlik,acılı ezme domates çorbası için domates rendesi kışın yemekler için domatesle salçalık biberi çekip karıştırdım( harika oluyor.)en sonda artık dayanamadım bu domates sosunu da yaptım yağıyla tuzu az kattım.aslında doğumum yaklaştığı için kendimi frenliyorum geçen sene 15 kavonozdu yetişmedi bu sene fazla yaptım ama hala hızımı alamadım

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aman yorma kendinei ne olur. Eline sağlık. Hayırlı ve kolay bir doğum dilerim. sevgiler Ece

      Sil
  19. afiyet olsun çok güzel oluyor ben her sene yaparım...

    YanıtlaSil
  20. Çok güzel ellerine sağlık

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.