1 Ekim 2013 Salı

Özel Anneler: Hassas Annemiz Dilek ikinci yazısında tip 1 diyabet hastalığında beslenmenin öneminden bahsediyor



Sevgili Hassas Anneler merhaba,

Uzun zaman oldu yazmayalı, biz bu zaman diliminde canım oğlumla çok yol aldık diyabetimizle iyi anlaşmaya başladık. Tam 10 ay oldu diyabetli hayatımız. Başta inanılmaz moral bozucu, hayal kırıklıkları, mutsuzluk, isyanlar içinde geçti 4 ayımız. İnsanoğlu her şeye alışıyor derler ya, hem alışıyorsunuz hem de kabulleniyorsunuz durumu.

Evet kabul ettik durumu...Diyabet ömür boyu çocuğumla birlikte olacak, biz de anne ve babası olarak hep yanında olacağız. İnsan hayatı süprizlerle dolu hayatı nasıl yaşamak istersen öyle yaşarsın mutlu olabilmeyi bilmeliyiz, şükretmeyi de... Hastalığınız ne olursa olsun yenmek istiyorsanız kabullenmek ona atılan ilk goldür bence.

Diyabetli hayatın bize ailece çok katkısı oldu. Başta yeme alışkanlıklarımız ve besin çeşitliliğimiz değişti. Diyabetli birey günde 6 öğün beslenmeli. Benim oğlum da günde 6 öğün besleniyor, 8 defa kan şekeri ölçülüyor, 5 defa insülin oluyor. 


Artık soframızdaki yoğurdumuzu kendimiz yapıyoruz, zaman zaman ekmeğimizi de kendimiz yapıyoruz. Soframızda 3 beyaz un, şeker, tuz kullanmıyoruz. Beyaz un yerine tam buğday unu, şeker yerine de doktorumuzun tavsiye ettiği tatlandırıcıyı kullanıyoruz, beyaz ekmek aslaaa tüketmiyoruz. Ve hiç bir şey kaybetmedik.

Önceden sebzelerin adlarını biliyorduk şimdi hepsinin tadını kokusunu biliyoruz, her öğünde muhakkak sebzemiz oluyor çünkü posası şekerimizi dengeliyor. Bu arada biraz stresten ve dengeli düzenli beslenmekten ben de 10 kilo verdim.

Diyabetli bir bireyin bir öğününde olması gereken besin çeşitliliği şu şekilde oluyor:
Karbonhidrat: makarna, pilav, bulgur, tam buğday ekmegi
Protein: et, balık, tavuk, yumurta, peynir, süt ,yoğurt
Vee sebze ya da salata
Her çeşit meyve

Ne kadar da dengeli ve sağlıklı besin tablosu değil mi ? Korkulacak bir şey de yokmuş benim oğlum da her besini yiyebiliyor:)

Sağlıklı her bireyin tükettiği tüm sağlıklı besinleri yiyebiliyor. Diyabetli olması demek muz, kavun, karpuz, dondurma yiyemiyeceği anlamına gelmiyormuş, diyabetli olmak bir öğünde alınması gereken karbonhidrat, protein, sebze, meyvenin içerdiği şeker oranlarını bilmek ona göre dozunda tüketmek tüketirken de ona göre insülin uygulamakmış. Şu anda 1000'e yakın gıdanın içerdiği cho, protein, yağ, şeker oranlarının paketli paketsiz hesaplayabileceğimiz bir kitaba sahipiz. Ayrıca böyle bir çalışma ile diyabetli bireylerin hayatını kolaylaştıran Sayın Doç. Diyetisyen Emel Özer'e ve her zaman her saatte tüm sorularımızı yanıtlayan bize destek veren sevgili Uzman Diyetisyen Nesil Gören Atalay hanıma bloğunuz aracılığı ile tüm diyabetliler adına teşekkürlerimi iletiyorum.

Karbonhidrat sayımını öğrendik, hangi besini hangi saatlerde ne kadar tüketeceğimizi öğrendik, canımız istediğinde dondurma da, pasta da yiyebiliyoruz sık sık değil ama!

Demem o dur ki diyabetinizi siz yönetirseniz ve besin gruplarının içerdiği cho 
(karbonhidrat sayımı) miktarlarını bilirseniz, neyi ne zaman yiyeceğinizi bilirseniz hayat kolaylaşıyor.

Önceden paketli ürünlerle zaten aramız o kadar da iyi değildi, şu anda hiç iyi değil eve asla almıyoruz, bitter çikolata dışında hiç bir paketli ürünü almıyoruz, çünkü düşman orada paketin içinde, pazardan getirdiğimiz filede falan değil.
Üzerlerindeki besin değerleri tablosuna bakınca nasıl bir felaket olduklarını karbonhidrat sayımını öğrendikten sonra anladım, bir dilim paketli kek 45 cho (karbonhidrat sayımı) içeriyor, bu demek oluyor ki oğlumun bir öğünde yemesi gereken menüsü yani;

Bir su bardağı yoğurt
2 yemek kaşı bulgur pilavı
2 servis kaşığı taze etli fasülye 

Çocuklar bir dilimle bazen iflah olmuyor ikiyi üçü yediklerini görüyorum.
Hangi besin grubu sağlıklı tabii ki paketli olan değil di mi? Ben hiç zannetmiyorum zaten hiçbir anne de bile isteye çocuğuna paketli ürün yedirmez, ama lütfen çocuklarımızı paketli ürünler, beyaz un ve beyaz undan yapılan tüm besinlerden fast foodtan uzak tutalım, unutmayalım ki çocuklar yeme alışkanlıklarını ve besin gruplarını anne ve babalarından öğrenirler. Bugün diyabet bizim başımıza geldi bizim başımıza gelen diyabet yeme alışkanlığından değil( bağışıklık sisteminin yanlış çalışmasından) dolayı gelişen bir olay, ama obezitenin önüne geçelim, önce evlerimizde mutfaklarımızda savaş açalım yetişkin diyabetine, çocukluk ve ergenlik yaşlarındaki obeziteye!
Lütfen çocuklarınıza karbonhidrat ağırlıklı menüler hazırlamayın, sebze tüketimini çoğaltın, beyaz ekmek yerine tam buğday, tahıllı, kepekli ekmek tercih edin. Şeker ihtiyacını meyvelerden karşılamasını sağlayın ve spor yapmaya olanak sağlayın. Okullarındaki kantin, büfe ne varsa sağlıklı besin tercihleri konusunda yönlendirin, MEB'in ve Sağlık Bakanlığının obezite ile mücadelede çalışmaları var lütfen etkinliklere katılalım.
Çok yiyen çocuk değil az ve sağlıklı besinler yiyen sağlıklı nesiller yetiştirelim.

Sevgiler selamlar,
Dilek Karadavut

Hassas Annemiz Dilek'in ilk yazısı da harikaydı, okuyun lütfen.



Not: Lütfen doktorunuzu dinleyin. Benim tavsiyelerim sadece benim tecrübelerim ve kişisel araştırmalarımdır. Teşhis ve tedavi niteliği taşımaz ve doktorunuzun tavsiyesinin yerini tutmaz. Sevgiler

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder