12 Ocak 2013 Cumartesi

Çocuğunuzu aşılı olup olmadığını bilmediğiniz bir hayvan tırmaladığında veya ısırdığında ne yapmalısınız?

Bir hayvan çocuğunuzu veya sizi tırmaladığında veya ısırdığında ilk yapılması gereken su ve sabunla bol bol yıkamak, sonra tentürdiyot sürmek ve kuduz aşısı olmakmış. Özellikle su ve sabunla bol bol yıkamak çok önemliymiş. Ne yazık ki geçen yaz Esin bir kediyle fazla ilgilenip tırmıklanınca ögrendik ve ilk kuduz aşımızı olduk. Bu süreç zor geçti sizi de bilgilendirmek istedim. 

Özellikle aşı yaptırıp yaptırmamaya karar vermek en zoruydu. Umarım hiç bir zaman başınıza gelmez. Sadece bazı devlet hastanelerinde kuduz aşısı olabiliyorsunuz. Özel hastanelerde kuduz aşısı olmak gibi bir seçeneğiniz yok. Kuduz vakalarını gözlemek ve kayıt altında tutmak için bunu yapıyorlar. Aşının olaydan sonraki 72 saat içinde mutlaka vurulması gerekiyor. Kuduz aşısı 0., 3., 7., 14., ve 28 günlerde 5 doz olmak üzere koldan, bebeklerde ise uyluğun anterolateral kısmından yapılmalıdır. Aşılama şemasına uygun olarak yapılan aşılama ile % 100 oranında başarı sağlanmaktadır. Kuduz aşılarını tamamlamak gerekiyor yoksa adınızı adresiniz aldıkları için kapınıza polis dayanıp sizi hastaneye aşıları tamamlamaya götürüyor! İlk 3 dozdan sonra hayvanı sağlıklı gördüyseniz arayıp son 2 dozu olmuyorsunuz. Eskisi gibi fazla yan etkileri yok. Ama tabii bazı bünyelerde ateş, kusma ve koldaki enjeksiyon yerinde hassasiyet yapabilir. Ben Esin tırmalanıp kolu kanadığında 3 farklı hastanedeki 3 doktoru aradım ve yaptırıp yaptırmamak konusunda tereddütte kaldım. Bazı doktorlar eğer hayvanı tanıyorsanız belki yaptırmayabilirsiniz diyorlar ama benim konuştuğum 3 doktor da yaptırmamanın riskinin kuduz aşısının yan etkisi olması ihtimalinden daha fazla olduğunu düşünüyordu. Sonuçta ufak da olsa çocuğunuzun kuduz olup ölme riski var eğer aşı olmazsa. 72 saat geçtikten sonra da aşının faydası olmuyor.

Ben önemli sorunlarda çocuk doktorlarıma sorduğum şu soruyu sordum: "Siz kendi çocuğunuza bu durumda yaptırır mıydınız?" 3 doktor da yaptıracağını söyledi. Benim için bu yeterliydi. Hemen yaptırdık. Bizim çevremizde sadece İstinye Devlet Hastanesi yapıyordu oraya gittik. Rahatça girişten sıra numaramızı aldık ve yaklaşık 30 dk. bekledikten sonra aşımızı olduk. Ama tabii ki 3 farklı günde devlet hastanesine küçük çocukla gidip sıra beklemek ve çocuğunuza 3 kere iğne yapılması hoş olmuyor. Ama risk almaya değecek kadar da zor değil.

İstanbul'da kuduz aşısı yapılan hastaneler:


http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/halkkilavuzlari/kuduz_asisi_uygulamasi.asp


Bu bilgileri de Hürriyet gazetesi web sitesinden aldım:

Türkiye'de her yıl ortalama 100 bin kişi, başıboş köpekler tarafından ısırılıyor. Bu kişilerden 10'u, sağlık kuruluşlarının ya da hastaların ihmalleri yüzünden ölüyor. Kuduz, tedavisi zorunlu olan tek hastalık. Vakalar, gerekirse jandarma ve polis zoruyla tedaviye götürülüyor. Kuduz tedavisinde en önemli unsur, vakanın hangi kategoriye girdiğinin tesbit edilmesi. Eğer ısırık yoksa ve sadece deri üzerine salya bırakılmışsa, tedaviye gerek yok. Kanama olmaksızın derinin hafif ısırılması durumunda, yara iyice yıkandıktan sonra, ilk gün, 3. gün, 7. gün, 14. gün ve 28. gün, birer doz aşı yapılır. Deriyi geçen kanamalı yaralarda, aşının yanında, ilk gün serum da verilir. Yaraya virüsü sinirlere bulaştırmamak için, gerekmiyorsa dikiş atılmaz. Serumlar, kuduz virüsünü anında yok edebilme yeteneğine sahip elemanlar (Antikor) içeriyor. Türkiye'de kuduz tedavisinde kullanılan 5 ayrı aşı, 5 de serum mevcut.




Not: Lütfen doktorunuzu dinleyin. Benim tavsiyelerim sadece benim tecrübelerim ve kişisel araştırmalarımdır. Teşhis ve tedavi niteliği taşımaz ve doktorunuzun tavsiyesinin yerini tutmaz. Tavsiyelerime uyarsanız olacaklardan sorumluluk kabul etmiyorum. Sevgiler

Ana Sayfaya Dönün

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.