6 Ocak 2013 Pazar

Dondurucuyu kullanmak size çok zaman kazandıracak

Ben dondurucuyu çok kullanıyorum. Zamanında alıyorum sebzeleri ve meyveleri atıyorum dondurucuya sonra kullanıyorum canımız çektikçe. Yazın vişne, kayısı ve erikleri atıyorum. Kışın kayısıları çözüp yiyoruz. Vişne ve erikleri de komposto yapıyorum. Mısırları haşlıyorum soğutuyorum dondurucuya atıyorum. Sonra çıkarınca çözmeden kaynar suya atıyorum 5 dakikada hazır! Sırf bunun için 230 lt bir derin dondurucu aldım.
Günlük gelen veya yatılı yardımcım olmadığı için 3 çocukla yemek çok zamanımı alıyor. Bu konuda da pratik çözümler geliştirmek zorunda kaldım. Mesela kıymayı 2 kilo alıyorum, köfte yapıyorum ve günlük yiyeceğimiz kadar (biz 5 kişi 25 köfte yiyoruz) ayırıyorum ve üstüne tarih yazıyorum atıyorum dondurucuya. Çok pratik oluyor. Bir tane organik tavuk alıyorum güzelce bol suyla haşlıyorum. Onun suyuna hem şehriyeli tavuk çorbası yapıyorum hem de 5 bardak pirinçten pilav yapıyorum. Tavukları didiyorum pilavla karıştırıyorum ve tavuklu pilav oluyor. O gün yiyeceğimiz kadarını yiyoruz. kalanından da 3 günlük yemek çıkıyor ayrı ayrı dondurucuya atıyorum. İşte bir kerede 4 günlük yemek yapmış oldum. Aynı şekilde bulgur pilavını da 5 bardak bulgurdan yapıp 3 günlük yemek yapmış oluyorum. Etli nohudu ve çocukların kıymalı sebzeli çorbasını da çok yapıp donduruyorum. sosyete mantısı da dondurucuda olmalı, misafire bile çıkartabilirsiniz. Üstüne yoğurt ve domates sosla misss:)
Ertesi gün dışarda işlerim yoğunsa ve yemek yapamayacaksam yarın yiyeceğimiz yemeği dondurucudan çıkartıp buzdolabının alt gözüne koyuyorum. Biliyorsunuz en sağlıklı bu şekilde çözülüyor buzluktan çıkanlar.
Kısaca dondurucuya attığım yemekler şöyle:
çocukların kıymalı 10 sebzeli çorbası-köfte-tavuklu pilav-bulgur pilavı- kıymalı bezelye yemeği-etli nohut-kıymalı mercimek-şehriyeli pilav- sigara böreği-sosyete mantısı
Aşağıdaki bilgileri de bir internet sitesinden aldım ve çok yararlandım.

                     Gıdalar Dondurucuya Girmeden Yapılması Gerekli İşlemler

Bu işlemleri, genel olarak “ön işlem, dondurma ve çözme” şeklinde sıralayabiliriz.
Öncelikle dondurulacak sebze ve meyveler zedelenmemiş, taze ve iyi vasıfta olmalıdır. Sebze ve meyvelerin en iyileri seçilerek, hijyenik bir ortamda yıkanıp temizlenmeli, yıkanıp temizlenen sebzelerden gerekene “şok haşlama” yapılmalıdır. Sonrasında soğuk suya konulmalıdır. Böylece sebzelerin renklerinin bozulmaması ve bakterilerin öldürülmesi sağlanmış olur.

“Şok haşlama”, her sebze için olmaz. Haşlama yapılacak gıdalardan; doğranmış lahana 1.5, patlıcan 4, yeşil fasulye 2-3, soğan ve ıspanak 2, kabak 1, bezelye 2-3, havuç 3-5, karnabahar, biber ve kereviz 3’er dakika haşlanır.

Pırasa, soğan, yeşilbiber, dolma biber ise yıkanıp ayıklanır ve kurulandıktan sonra haşlamadan poşetlere konularak dondurulabilir.

Haşlanan sebzelerin de suları iyice süzülmeli, kâğıt havlularla kurutulmalıdır. Böylece poşette birikebilecek buzlu su kristalleri, sebzenin niteliğini bozmamış olur. Gerek sebzeler, gerekse et ve diğer yiyecekler, bir kerede pişirilecek porsiyonlar hâlinde paketlere konulmalıdır.

Poşet olarak alüminyum folyo yerine plastik torba ve streç film kullanılmalıdır. Buzdolabı poşetlerine konulurken hava, koku, nem geçirmemesine dikkat edilmeli ve üzerine tarihi yazılmalıdır.

Meyvelerin ise, zedesiz olanları seçilmeli, yıkanmalı, çekirdekleri çıkarılmalı, kabukları soyulmalı ve doğranmalıdır. Saklama kaplarında bir miktar boşluk kalacak şekilde yerleştirilmelidir. Çünkü meyveler genleşir, çilek, kiraz gibi bazı meyveler ise, doğrudan dondurulabilir. Meyveler aslâ haşlanmamalıdır!.

Anlatılan hususlara dikkat edildikten sonra poşetlere ve kaplara konulan meyve ve sebzeler, eksi 18 ya da eksi 21 derecede dondurucuya konulur.

Dondurma ile ortamdaki su tutulup mikro-biyolojik faaliyet durdurulursa da enzim faaliyeti devam edeceği için vitamin ve mineral kayıpları da görülür.

Gıda mühendisi Akif Kundakçı’nın verdiği bilgiye göre, dondurulan yeşil sebzelerin renklerinde açılma görülmektedir. Meselâ bezelye eksi 12 derecede bir yıl depolanırsa, B vitaminin tamamı parçalanır. Şayet eksi 18 derecede depolanırsa, C vitamininin % 10’u kaybolur. Balık eti için de eksi 18 derecede 9 ay saklama, balıktaki E vitamininin % 50’sini kaybettirir.

   Dondurulmuş Ürünlerle İlgili Bilinmesi Gereken Diğer Hususları Şöyle Sıralayabiliriz:

1- Dondurulmuş ürünler çözdürüldükten sonra, aslâ tekrar dondurucuya konulmamalıdır.
2- Sebzeler, pişirme suyuna çözdürmeden atılmalıdır. Eğer çözülerek pişirilirse, hücre yapıları bozulur ve besleyicilik değerleri kaybolur.

3- Donmuş sebzelerin pişme süreleri, taze sebzelere oranla 3 kat daha kısadır.

4- Et ve ürünlerini çözdürerek aynı taze et pişirir gibi pişirmek gerekir. Fakat çözdürme işlemi, buzdolabında eksi 4 derecede olmalıdır.

5- Dondurulacak yemeklere fazla miktarda baharat konulmamalıdır. Zira baharatların tadı, dondurulduktan sonra daha da keskinleşir.

6- Kızartılmış gıdaları dondurmamak gerekir. Çünkü lastik gibi bir yapı kazanırlar.

İyi bir dondurma işleminde, sığır, koyun, tavuk etleri 6-12 ay, dana eti 4-14 ay, balık eti 2-8 ay, meyve ve sebzeler ise 6-24 ay arasında başarı ile saklanabilir.

Elektrikler kesilince derin dondurucular açılmamalıdır. Eğer içi doluysa, iki gün kadar sıfır derecede, az doluysa 24 saat sıfır derecede gıdalar bozulmadan kalabilir. Az dolu olan derin dondurucular, daha uzun süre dayanması için buz poşetleri ile doldurularak daha uzun süre gıdaların bozulmadan kalması sağlanabilir.






Not: Lütfen doktorunuzu dinleyin. Benim tavsiyelerim sadece benim tecrübelerim ve kişisel araştırmalarımdır. Teşhis ve tedavi niteliği taşımaz ve doktorunuzun tavsiyesinin yerini tutmaz. Sevgiler

Ana Sayfaya Dönün

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.