7 Mart 2013 Perşembe

Tuvalet Eğitimi Destanı

                            

Tuvalet eğitimi günlerinde bir sabah kalktım ve Esin'in ayısına tuvalet eğitimi verdiğini gördüm

Çocuklarla ilgili her konuda olduğu gibi tuvalet eğitimi konusunda da şu gerçeği unutmayın lütfen: 'Her çocuk farklıdır!'. Bu gerçeği aklımızda tutacağız ama bileceğiz ki tuvalet eğitiminde de değişmez bazı kurallar var. Bence ilk adım, 1,5 yaşından itibaren çocuğunuzu kendinizle beraber tuvalete sokmak ve tek tek yaptıklarınızı anlatmak. Mesela "tuvaletim geldi onun için tuvalete gireceğim, şu anda çişimi yapıyorum. Çişim bitti şimdi altımı sileceğim, şimdi ellerimi yıkayacağım" diye her yaptığınızı dillendirin. Çocuklar en güzel görerek öğrenirler. Bu nedenle abisi ve ablası olan çocuklar tek çocuklardan daha önce bezi bırakırlar çünkü onlarla birlikte tuvalete girmişlerdir ve onların ne yaptığını görmüşlerdir.

Önce size 3 çocuğumla olan tuvalet eğitimi maceralarımızı anlatacağım ve bu sırada da yapılması gerekenlerden adım adım bahsedeceğim. Tuvalet eğitiminde çocuğunuzun konuşma becerisinin ne seviyede olduğu bence çok önemli. Kendini ifade edebilen ve daha çok konuşabilen çocuklar bezi daha erken bırakıyorlar. Alper de çok erken konuştuğu için bezi erken bıraktı. 22 aylıktı ve ilk 3 kelimeli cümlesini kurdu: "Alper kaka yaptı". Bunu duyar duymaz altındaki bezi çıkardım ve tuvalet eğitimine başladım.

Çocuğunuzun sinyallerini çok iyi takip etmelisiniz diye düşünüyorum. Çocuğunuz size çişini ve kakasını haber vermeye başladığında tuvalet eğitimi zamanı da gelmiş demektir. Çoğu çocuk kaka ve çişini yaptıktan sonra söyler ilk başta. Bu dönemde henüz hazır olmuyorlar genellikle ama sizin yapmanız gereken, bu dönemde çocuğunuzun kaka ve çiş zamanlarını takip etmeye ve aklınızda kaydetmeye başlamak. Tuvalet eğitiminde başarının sırlarından biri çocuğunuzun kaka ve çişini yaklaşık ne zamanlarda yaptığını bilmektir. Sinyali çocuğunuzdan aldığınızda harekete geçmelisiniz ama bazen anneler 'daha erken şimdi zamanı değil', 'şimdi hava soğuk yazı bekleyeyim' diyorlar ve bu önemli zamanı kaçırıyorlar. Çocuklar da sinyali veriyor veriyor alan olmayınca bunu unutuyorlar ve bu çocuklar daha sonra tuvalet eğitiminde çok zorlanıyorlar çünkü o fırsat kaçmış oluyor. Alper bana sinyali verdiğinde nasıl bir durumdaydım size anlatmak isterim. 33 haftalık prematüre doğan kızlarım daha 1 aylıktılar, emme refleksi olmadan doğdukları için pompa yaparak sadece anne sütüyle besliyordum ikisini. Günde 8 kere pompa yapıyordum, kızlar çok zor besleniyorlardı. 50 gr sütü 45 dakikada içtiklerini bilirim. İkisi de kolikti durmadan ağlıyorlardı. Alper de henüz çok küçüktü. Gece 45 dakikada bir kalkıyordum. Gündüz de uyumak mümkün değildi yani perişandık ailecek. Başkası olsa sinyali alınca "hadi yavrum şimdi hiç zamanı değil, tak bezini beni uğraştırma" derdi. Ama ben öyle demedim, Alper'in kardeşleri oldu diye gelişiminin etkilenmesine gönlüm razı olmadı.

"Alper kaka yaptı" dediği o gün Alper'in bezini çıkardım, evdeki bütün halıları kaldırdım ve koltukların üzerine pikeler örttüm. Alper'e ayrıntılı bir şekilde artık bizim gibi çişini ve kakasını tuvalete yapacağını anlattım. Tuvalet eğitimimiz böylece başladı. Onu önce 30 dakikada bir lazımlığa oturtmaya başladım. Önce hiçbirşey yapmadı. Hiç kızmadım ona.


Siz de lütfen hiçbir zaman kızmayın tuvalete yapmayan veya altına, yatağına yapan çocuklarınıza. İnanın bu tuvalet eğitimine büyük bir darbe vuruyor ve ilerde de çocukların psikolojilerinde büyük sorunlara yol açıyor. Nazik olmanız gereken bir konu bu. Hazır değilseniz başlamayın eğitime. Sadece çocuğunuzun değil sizin de hazır olmanız gerek.

O muhteşem gün gelip de çocuğunuz çişini veya kakasını tuvalete veya lazımlığa yaptığında bunu doğal karşılayın ama onu tebrik edin ve ona beğeneceği bir sticker (yapıştırma) verin. Arabaları seviyorsa arabalı veya çiçekleri seviyorsa çiçek desenli olabilir. Sevdiği bir yiyecek de olabilir. Sağlığına zararlı olmasın ama. Ben Alper'e çekirdek verirdim çok sevdiği için. Sonra da elini yıkardık güzelce. Yapmazsa elini de yıkamazdık. Lazımlık olayı çok pis geldiği için kısa zamanda adaptörle tuvalete yapmaya başladı. Kızlarda hiç lazımlık kullanmadım zaten. Direkt adaptörle başladık.

Tuvalet eğitimine başlayan çocuğunuzu dışarı çıkarmak size bir kabus gibi gelebilir. "Ya altına işerse? ne yapacağım dışarlarda rezil olurum, Kıyafet mi değiştireceğim devamlı?" gibi düşünceler aklınızdan çıkmayacak biliyorum ama lütfen çocuğunuzun kafasını karıştırmayın. Gündüz bezi çıkarınca bir daha gündüz takmayın. Dışarda da sık sık götürün tuvalete ilk başlarda. Ben yanımda torbayla adaptör taşırdım çünkü içine düşeceğim diye korkardı. Biz pek kaza yaşamadık dışarda ama yaşasanız bile lütfen bezi takmayın. İnanın 2-3 kaza geçirse bile olayı kısa zamanda çözecektir.

Geceleri duruma göre bez takabilirsiniz 1-2 ay daha ama bence çocuğunuz 2,5 yaşından büyükse gece ve gündüzü aynı anda çözebilir. Alper ve kızlar daha küçük olduğu için ben 2 ay kadar gece bezi taktım. Sonra onu da bıraktık. 1-2 kere gece altına yaptı Alper. Hiç kızmadım ama onun yanında değiştirdim çarşafları ve çok yorulmuş gibi yaptım. O da üzüldü biraz ve sonra hiç yapmadı. Kızlar gece bezini çok kolay ve kazasız bıraktılar. Bizim çocuklar 22:00 gibi yatarlar ve biz de onları gece 2'de çişe kaldırırız. Tam uyanmazlar, yaparlar çişlerini yatarlar. Ürolog bir arkadaşım 9 saatten fazla uyuyan çocukların kesinlikle gece çişe kaldırılmalarının sağlıkları için çok iyi olduğunu söylemişti. Zaten 2'de o kadar çok çiş yaparlar ki hiç istemezdim o kadar çişle uyumalarını. Gece yatmadan önce sıvı alımlarını biraz azaltın ve yatmadan mutlaka tuvalete girsinler.

Alper tuvalette oturmayı çok severdi, oturur kitaplar okurduk, bütün bildiği kelimeleri tuvalette öğrendi diyebilirim. Küçük bir çocuk kütüphanesi oluşmuştu tuvaletimizde ve her oturduğunda bir sürü kitap incelerdik. Tuvaleti bu kadar eğlenceli hale getirmeyin ama çünkü o zaman çok oturuyorlar ve anneye çok zorluk oluyor, çok zaman kaybı oluyor.

Alper tuvalette bu kadar zaman geçirdiği için kızların tuvalet eğitimi zamanı yaklaştıkça benim gözüm korktu biraz. Üstelik bunlar iki taneydi! Tuvalette geçirilen zaman ikiye katlanacak diye düşünüyordum. Yanılmışım. Kızlar daha çişlerinin son damlası düşerken "bitti bitti" deyip kalkarlardı tuvaletten ve hiç zaman geçirmek istemezlerdi tuvalette. Yine gördüm ki 'her çocuk farklıdır!'.

Kızlardan sinyal biraz daha geç geldi. Belki de prematüre olmalarının etkisiydi bu. Kızlar 2 yaş 4 aylıklardı. Esin, Alper ve ben çok sevdiğimiz Rahmi Koç Müzesi'ne gitmiştik. Alper'in tuvaleti gelince hep beraber tuvalete girdik. Alper tuvaletini yaptı. Tam Esin'in bezini değiştirecektim ki Esin "Ben de tuvalete yapıcam çişimi" dedi. Bundan ala sinyal olmaz herhalde :) Hemen oturttum tuvalete, o da şırrrr yaptı. Sevinçten delirdim diyebilirim. Haziranın sonuydu ve eteğinin altında bez ve ince çorap vardı, don yoktu tabii. Bezi çıkardım ince çorabı çektim, eteğiyle devam etti. Bir daha da gündüz bezi takmadım. Esin hemen alıştı ve kaza pek yaşamadık. Eve geldim, hemen tüm halıları kaldırdım ve koltukların üzerine klasik pikeleri örttüm. Sevinç'i aldım karşıma olanları anlattım, bezini çıkardım ve tuvalete götürdüm. Sevinç o gün 6 kere çişini altına yaptı!!!! Tabii ona biraz tepeden inmişti bu karar ama ben onda da sinyalleri alıyordum ve ikizleri ayrı ayrı tuvalet eğitimi yapmak istemiyordum. Çıldıracağımı zannettim, nereye dönsem evde yavru bir köpek varmış gibi çiş görüyordum hatta üstüne basıyordum!!! Çok zor tuttum kendimi bezi geri takmamak için ama 2-3 gün daha denemeye, olmazsa onun eğitimini ertelemeye karar verdim. Hiç kızmadım kızıma bu arada. Ertesi gün ve daha sonra Sevinç hiç altına yapmadı. İşte kararlı ve tutarlı olmak ve pes etmemek hediyesini vermişti. Onlara da gece bezini 1 ay taktım. Yaz tatilindeydik. Aldım karşıma ikisini "bakın kızlarım bu sıcakta şu plastik şeyi poponuza takmak istemiyorum artık takmayalım" diye uzun uzun anlattım ve bezi çıkardık tamamen. Üstelik anneannemin yazlığında misafir olarak kalıyorduk o sırada. 2-3 kere hafif kazalar oldu ama hemen bitti. Pes etmeyin. Su geçirmez alezlerden alın ve 2 tane yayın çarşafın altına. Bir tanesi bazen geçiriyor çok çiş yaparlarsa.

İşte tuvalet eğitimi X 3 maceram böyle. O zamanlar çok okumuştum bu konuda yazılanları. Okuduklarım sonucunda böyle bir yol çizdim bu süreçte. Buradan çıkarılacak dersler var.
1. 1,5 yaşından itibaren çocuklarınızın tuvalette sizi ve abi/ablalarını izlemelerini sağlayın.
2. Çocuğunuzdan gelen sinyalleri kaçırmayın, hazır olduğunda eğitime hemen başlayın. Bence en ideal yaş 24-36 ay arasıdır. Ama bu benim kişisel fikrim. Doktorunuza da danışın ve onun dediklerini uygulayın. Çocuğun dil gelişimi ve genel gelişimi ileriyse biraz daha erken olabilir.
3. Ne yapacağınızı çocuğunuza açıkça anlatın.
4. İlk başta 30 dk. arayla tuvalete oturtturun. Bu arayı gittikçe uzatın.
5. Kararlı ve tutarlı olun. Gündüz bezini çıkarınca bir daha takmayın. Zorluklar olabilir pes etmeyin.
6. Gece bezini çok uzatmayın. 2 ayı geçmesin.
7. Tuvalet eğitimini tamamlamak çocuğunuz için çok mutlu bir olaydır ve özgüvenini geliştirir. Birşeyleri başardığı için mutlu olur. Siz de gözünüzde büyütmeyin. Olumlu düşüncelerle başlayın bu sürece. Siz kaygılı ve stresli olursanız bunu hisseder ve kendi de kaygılanır.
8. Altına veya yatağına kaçıran, tuvalete oturup yapmayan çocuğunuza kesinlikle kızmayın. Aman yavrum boşver önemli değil filan da demeyin. Bir şey olmamış gibi davranın. Tuvalete yaptığında çok fazla abartmadan bir sticker verin, tebrik edin ve ellerini yıkamasına izin verin.
9. Çocuğunuzda idrar yolları enfeksiyonu olduğunda veya çocuğunuz hasta olduğunda altına kaçırma olasılığı artar. Uzun zaman hiç altına kaçırmayan bir çocuk birden altına yapmaya başlarsa onu doktora götürüp idrar yolları enfeksiyonu testi yaptırmakta fayda var. Test pozitif çıkarsa mutlaka antibiyotik verir doktorunuz. lütfen doktorunuzu dinleyin ve o ilacı tamamlayın. Hasta olduğunda da biraz daha sık tuvalete gitmesini sağlayın.
10. Her zor zaman gibi bu da geçecek. Unutacaksınız bile zorlukları. Bunun bile tadını çıkarın.

Hepinize kolay ve kısa bir tuvalet eğitimi dilerim :)







Not: Lütfen doktorunuzu dinleyin. Benim tavsiyelerim sadece benim tecrübelerim ve kişisel araştırmalarımdır. Teşhis ve tedavi niteliği taşımaz ve doktorunuzun tavsiyesinin yerini tutmaz. Sevgiler

Ana Sayfaya Dönün

14 yorum:

  1. Biz de o günlerdeyiz. Oğlum 22 aylık, 3 haftadır gündüz bezini attık. Gözümde epey büyütmüştüm; ama bezi attıktan sonra herşey daha kolaylaştı gibi. Gezerken de, seyahatlerde, uçakta da bezsizdi; hatta bu konuda yani gezilerde nasıl tuvalet eğitimi yapılır diye notlar paylaşıyorum ben de. :)
    http://www.gezginanne.com/2013/05/seyahatlerde-tuvalet-egitimi-1.html

    YanıtlaSil
  2. Bu arada tuvalette kitap okumak benim oğlumun da favorisi, zor kaldırıyoruz bazen oturcam diye tutturuyor :) Erkeklere özgü birşey olsa gerek :) Ve kesinlikle haklısınız, asla kızmak yok. Biz de sticker, yıldız tablosu ve şimdi de kavonozda bilye biriktirme sonunda istediğini hediye ediyoruz. Zamanla kavonozu epey büyüttük diyebilirim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. oğlanlar böyle sanırım, kızlarım daha biter bitmez bitti bitti deyip kalktılar çok rahat oldu onlarınki neyse ki:) sevgiler Ece

      Sil
  3. Çok bilgilendirici bir yazı olmuş kalemine sağlık:)Oğlum henüz 16 aylık ama şimdiden bunları bilmek ileride işime yarar.İşaretleri takip etmeli en azından,sevgiler:)

    YanıtlaSil
  4. deneyimlerinizi paylaştığınız için çok teşekkür ederim. çok faydalı oldu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. şimdiden kolay gelsin. Sevgiler Ece

      Sil
  5. Ece Hanım merhaba .Benim Alper Bilgem de erken konuştu.ve ilk sinyali 21 aylıkken babanne bezi çıkart diye verdi.Babannedeçıkarttı bezi .o gün bir iki yaptı çişini sonra çiş kaka kazası olunca taktım bezi.Erken olduğunu düşündüm.Sonrasında birkaç başarısız denememiz oldu.Her seferinde bezi tak deyince ki okuduklarımdan benim hatam olduğunu anlıyorum :( taktım.Şimdi 25 aylık dün başladık bir çiş kazası dışında bişey olmadı.Kaka bir sefer azıcık yaptı gece de önce çıplak sonrasında alıştırma kloduyla yatırdım 2 saatte bi kaldırdım.Bakalım ne kadar sürecek tam alışmamız.Sevgiler...

    YanıtlaSil
  6. Ece Hanım merhaba .Benim Alper Bilgem de erken konuştu.ve ilk sinyali 21 aylıkken babanne bezi çıkart diye verdi.Babannedeçıkarttı bezi .o gün bir iki yaptı çişini sonra çiş kaka kazası olunca taktım bezi.Erken olduğunu düşündüm.Sonrasında birkaç başarısız denememiz oldu.Her seferinde bezi tak deyince ki okuduklarımdan benim hatam olduğunu anlıyorum :( taktım.Şimdi 25 aylık dün başladık bir çiş kazası dışında bişey olmadı.Kaka bir sefer azıcık yaptı gece de önce çıplak sonrasında alıştırma kloduyla yatırdım 2 saatte bi kaldırdım.Bakalım ne kadar sürecek tam alışmamız.Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kolay gelsin :) umarım bu sefer çok rahat olur

      Sil
  7. 6.günümüz ve ikimiz içinde kötü gidyor bazen sinirleniyorum.uçan kuştan medet umar hale geldim.

    YanıtlaSil
  8. 6.günümüz ve ikimiz içinde kötü gidyor bazen sinirleniyorum.uçan kuştan medet umar hale geldim.

    YanıtlaSil
  9. bravo size takdir ettim . ben tek çocukla başa çıkamıyorum . oğlum 28 aylık ve henüz konuşmuyor. çevrenin gazıyla tuvalet eğitimini başlattım. 3. gün ve hiç bir gelişme göremiyorum. bıraksam eylül başı nda başlasam etkilenirmi acaba .yarım bırakmamam gerektiği söylendi ama dayanamıyorum. veya konuşmasınımı beklesem. bana bir yol gösterecek.benim durumumda olanlar varsa lütfen yazın.

    YanıtlaSil
  10. slm Ece hanım benimde ikizoğullarım var şu an 3 yaşındayız 4 ay önce başladık eğitime biri şükür öğrendi ama diğeri kakasını yapmak istemiyor her farkettiğimde götürüyordum ve yapıyordu ama şu an kaka var diyor gidiyoruz sadece çişini yapıyor kakasını azar azar altına yapıyor aradakızıyorum malesef :-( bana nasıl bir yol izleyeceğimi önerirseniz sevinirim şimdiden teşekkürler ilginiz için..

    YanıtlaSil