1 Ağustos 2013 Perşembe

Çocuklarda ve bebeklerde demir eksikliği

Hassas Annemiz:

Merhabalar uzun zamandur takip ediyorum sizi ve yazılarınızı cok beğenerek okuyorum. Benim de size bir sorum olacak kendimi her anne gibi birşey yapamayınca çaresiz hissediyorum. Oğlum 10.ayının içinde 6 aylıkken yapılan kontrollerinde kanı düşük çıktı 9.8 çıktı normal kullandığım kan ilacını doktor kesip yerine başka bir ilaç verdi üzüm suyu etkili üç ay kullandım fakat yapılan tahlilde kanı daha da düşmüş 7.2 olmuş o kadar üzülüyorum ki pekmez kemik suyu sebze herşey yediriyorum. Doktor kan hastalığından filan şüphelendi tahlillerde bir problem çıkmadı demir ve ferritin oranının düşüklüğünden başka...

Baska bir kan ilacına başladık ama oğlum kabul etmiyor içtikten sonra çıkarıyor şimdi doktor iğne verdi haftada iki defa 4/1 oranında ağır gelmesin diye çünkü ciddi bir problem var dedi. Eczacı da iğneyi pek verme taraftarı olmadı, başka doktorlara götür neden böyle filan diye dedi. Bir kac doktora götürdüm ama herkes birşey diyor..Sizden ricam kansızlik problemi yaşayan anneler çocuklarına ne yapmışlar? Şimdiden teşekkür ediyorum.


Cevabım:

Eczacılar çok bilgili ve eğitimli olsalar da sizin çocuğunuzu muayene eden ve bu konuda yıllarca eğitim alan doktor kadar gereken tedaviyi bilemez. Zaten bilseydi doktor olurdu. Herkesin farklı bir görevi var. Eczacılarımız gerçekten çok bilgili ve yardımseverler. Ülkemizde eczacılarımız bizim insanımız doktora gitmeye üşendiği veya gidecek durumu olmadığı için bazen doktor gibi çalışıyorlar ama bu her zaman iyi sonuç vermeyebilir. Siz elinizde reçeteyle eczaneye gittiğinizde Eczacımızın görevi size ne tedavi uygulayacağınızı söylemek değil. Size doktorunuzun verdiği ilacın yan etkilerini söylemek ve nasıl kullanılacağını öğretmek. Doktorun verdiği bir tedaviyi uygulamayın demesi bence tehlikeli. Ya siz başka doktora gitmeseniz ve tedaviden vazgeçseniz ne olacak? Ve bunu sonucunda çocuğunuzda kansız nedeniyle kalıcı bir sorun oluşsa? Şu andaki doktorunuza güvenmiyorsanız başka doktora da götürün. ama tahlillerle kanıtlanmış bu sorun tedavisiz kalmamalı. Ayrıca artık ücretsiz olarak gidebileceğiniz aile hekimlerimiz de var yani eczacılarımız doktor gibi kullanmak hem onlar hem bizim için sakıncalı.


Ama şunu söylemeliyim bebeklerde kan testiyle ortaya çıkan ve sizinkisi kadar ileri olan demir eksikliği tedavi edilmezse kalıcı zeka ve gelişim geriliğine yol açabilir. Neyse ki siz bunu kan tahliliyle yakalamışsınız ve tedavinizi söylemiş doktorunuz. Siz tabii yiyeceklerle de takviye edin bunu ama gördüğünüz gibi hala düşük demir seviyesi demek ki ilaç kullanmanız zorunlu. Çocuğunuz ağızdan ilacı alamadığı için de iğne olarak vermiş doktorunuz. ben bunda bir sorun göremiyorum. Her zaman dediğim gibi güvendiğiniz doktoru bulun ve verdiği tedaviyi mutlaka uygulayın. Geçmiş olsun. Acil şifalar diliyorum.
Hassas Anneler,

Lütfen bebeklerde ve çocuklarda kansızlığı hafife almayın ve sadece yiyeceklerle, pekmezle, kemik suyuyla, kuru üzümle etle her zaman çözülemiyor gördüğünüz gibi. Tabii siz yine bu demirden zengin gıdaları verin ama kan tahlillerinizi düzenli yaptırın ve doktorunuz ilaç tedavisi gerekiyor derse bu tedaviyi ihmal etmeyin.
Demirden zengin gıdalar:

Öncelikle tabii anne sütü, kırmızı et, yumurta, balık, tavuk, pekmek, kuru üzüm, yeşillikler, kuru meyveler, buğday ruşeymi

Tabii bunları şu yiyeceklerle alırsanız demir emilimini arttırırsınız: portakal, mandalina, domates, muz, şeftali, elma, kiwi

Benim de kızımın demir depolarındaki sayı sınırda olduğu için doktorumuz Müjde Arapoğlu bana bu bilgileri verdi. İlaç tedavisi gerektirecek kadar ciddi değil ama yiyeceklerle idare ediyoruz. 3 ay sonra da yeniden kan tahlili yapılacak.





Not: Lütfen doktorunuzu dinleyin. Benim tavsiyelerim sadece benim tecrübelerim ve kişisel araştırmalarımdır. Teşhis ve tedavi niteliği taşımaz ve doktorunuzun tavsiyesinin yerini tutmaz. Sevgiler

1 yorum:

  1. Sevgili Ece, biliyorsun biz İngiltere'de yaşıyoruz. Oğlum 2 yaşını henüz geçti ve iki senedir kan tahlili yapılmadı. Demir eksikliğinden şüphelendiğimi söylediğimde bana bir yiyecek listesi verdiler. Söylediklerine göre demir fazlalığı da bir hastalık nedeni. Ne bir kan hapı ne de şurup ne de tahlil yapıldı! Bu sadece bana özgü değil, herkes aynı durumda. Ben de içinde az bir miktar demir bulunan genel bir multivitamin aldım kendi adıma, onu kullanıyorum içim rahat etsin diye. Başka bir ülkedeki durumu paylaşmak istedim. Sevgiler, Deniz...

    YanıtlaSil