15 Ağustos 2013 Perşembe

www.onlineanne.com sitesi benimle Teknoloji ve çocuk konusunda bir söyleşi yaptı

Amerika'da yaşayan annelerin kurduğu ve annelerin ve çocuklarının teknoloji kullanımı ile ilgili yazılar yayınlayan  www.onlineanne.com sitesinin çocuklar ve teknoloji hakkındaki sorularını cevapladım.


Hassas Anne ve Teknoloji

Bugüne kadar sitemizde teknoloji kullanımı ile ilgili olarak özel eğitim öğretmenlerine, ebeveynlere, uygulama geliştiricilere yer verdik; yer vermeye de devam edeceğiz. Bir süredir ise aklımızda blog yazan anne, babaları daha yakından tanımak, çocuklar ve teknoloji konusunda  fikirlerini öğrenmek vardı. Bütün yaz tembellik ettikten sonra sonunda Hassas Anne Ece Kumkale ile açılışımızı yapıyoruz.
Biliyorsunuz Ece’nin hepimizi vuran sloganı “Çocuğunuzu büyütürken bir kere bile “bu kadar da hassas olma canım” lafını duyduysanız doğru yerdesiniz!“. Sonuçta ebeveynlik konusunda her birimizin farklı alanlarda  hassasiyeti var ve illaki bir şekilde, bir alanda “bu kadar da hassas olma canım” lafını yiyoruz birilerinden.  Ece sağolsun  bu lafı yiyen annelerin yalnız olmadığını göstermekle kalmıyor, ayrıca pek çok hassasiyet alanında bilimsel araştırmaları da filtresinden geçirip annelere ve babalara ulaştırıyor. Gerisini size kendisi anlatacak.
Bizim bu arada amacımız ise hem birbirimizi daha yakından tanımak hem de çocuklarımızın teknoloji kullanımı konusunda fikir alışverişinde bulunmak. Kapımız da herkese açık; blogunuzun olması şart değil. Varsa teknoloji ve çocuklar konusunda olumlu ya da olumsuz söyleyecek sözünüz, bekleriz :-)   “Teknolojiyi çocuğumun yanına yaklaştırmam”,”sosyal medya, blog falan işim olmaz” diyor da olabilirsiniz. Herkesin başımızın üsünde yeri var, sorularımızı cevaplamak için bize bir mail atın yeter. “Ne kadar farklı düşünce o kadar iyi” diyoruz…
Şimdi sizi Hassas Anne ile başbaşa bırakıyoruz ve kendisine bize zaman ayırdığı için çok teşekkür ediyoruz :-)
hassasanne2
 1. Bize biraz kendinden ve çocuklarından bahseder misin? Hassas Anne kimdir? Bugüne kadar neler yapmıştır? (çocuk/ların yaşı, sınıfı vs)
Adım Ece Kumkale. 37 yaşındayım, 17,5  yıldır aşık olduğum eşimle 14 yıldır evliyim. 3 tane bize göre dünya tatlısı çocuğumuz var. Oğlum Mehmet Alper 6 yaşında ve ilkokul 1’i bitirdi. Kızlarım Sevinç ve Esin 4,5 yaşındalar ve kreşe gidiyorlar. Koç Üniversitesi Uluslararası İlişkiler Bölümü mezunuyum. Eşimle 6,5 sene Amerika’da yaşadık. Bu sırada Florida Üniversitesi’nde Sosyal Psikoloji üzerine burslu yüksek lisans çalışmaları yaptım, Erken Çocuk Gelişimi Sertifika Programına katıldım. İki sene Florida Üniversitesi İkna Edici İletişim Laboratuvarı’nda araştırma koordinatörü ve laboratuvar müdürü olarak çalıştım. Bir sene Duke Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırma Enstitüsü’nde İletişim Koordinatörü olarak görev aldım. Çocuk gelişimi konularıyla ilgileniyorum ve bu konudaki en son araştırmaları takip ederek kendimi geliştiriyorum. Yaşıtlarına göre gelişimi ileri olan oğlumu ve 33 haftalık prematüre doğan ikiz kızlarımı büyütürken annelik konusunda çok önemli tecrübeler edindim ve bunları benim gibi hassas annelerle paylaşmak istedim. Araştırmacı kimliğim nedeniyle daha çok bilgiye ulaşabiliyorum  ve hangi bilginin uydurma hangisinin bilimsel olduğunu anlayabiliyorum.
2. Ne zamandan beri blogun var? Nasıl ve neden blog yazmaya başladın?
Hassas Anne’yi 21 Aralık 2013’te  kurdum, o günden beri hergün yaklaşık 3-4 paylaşım yapıyorum. . Araştırmalarım  ve 3 çocuğumu büyütürken yaşadıklarımdan  edindiğim bilgileri diğer annelerle paylaşmak ve başka annelere ve çocuklara da faydalı olmak istedim. Ayrıca kendim gibi Hassas Annelere ulaşmayı ve bilgi paylaşımında bulunmayı hedefledim.  Günümüzde internette çok fazla bilgi var ama ben sadece bilimsel ve annelere faydalı olacak bilgileri onlara sunuyorum.
3. Hangi sıklıkta blogunda yazıyorsun? Yazılarında en çok hangi konulara /nelere önem veriyorsun?
Hassas Anne’de günde 3-4 paylaşım yapıyorum.  Duyarlı annelerin hassas oldukları konuları yazmaya önem veriyorum. Bunların arasında anne sütünü arttırmanın yolları,  normal doğumun faydaları, çocuklarda dil gelişimi, çocuklarımıza kitap okumanın önemi, katkı madde içeren paketlenmiş gıdalardan neden uzak durmalıyız, organik ve doğal beslenmenin faydaları, tuvalet eğitimi, çocuklarda rutin ve düzenin önemi gibi konular var. Çocuklarının iyiliği için herşeyi yapmaya çalışan hassas annelerin işine yarayabilecek her bilgiyi paylaşıyorum. Buna yemek tarifleri ve evde organik yoğurt mayalama da dahil.
4. Sosyal medyayı kendi blogun açısından nasıl değerlendiriyorsun? Nasıl faydalanıyorsun?
Sosyal medya benim için hassas annelere ulaşmanın en güzel ve kolay yolu. Bir yazı yazdığımda ve sitemde paylaştığımda bu yazı 28.000 takipçi anneye ulaşıyor. Onlar da bu yazıyı paylaştığında bazı yazılarım daha da fazla insana ulaşabiliyor. Mesela bir örnek vereyim. Evde organik yoğurt mayalama yazım 743.000 kişi tarafından okundu, 2167 kişi tarafından facebooktaki bütün arkadaşlarıyla paylaşıldı ve 258 kişi yorum yazdı. İşte sosyal medyanın gücü böyle birşey. Gerçekten faydalı bir şeyi bu kadar çok kişiyle rahatlıkla paylaşabiliyorsun. Bu kadar çok insana ulaşamayan yılların dergileri var.
Annelerle iletişimim çok güzel. Pek çok annelik sitesinin aksine anneler bana özel mesaj gönderebiliyorlar ve ben elimden geldiğince onlara tek tek cevap yazıyorum. Neden uğraşıyorsun? diye düşünenler olabilir. İnanın onlarla kurduğum bu iletişim çok özel. Öyle çok teşekkür hatta dua alıyorum ki. Bir bebeğin veya bir çocuğun işine yarayabilmek, kendini çaresiz ve yanlız hisseden bir annenin yardımına koşabilmek çok güzel. Bu mesajlardan çok güzel paylaşımlar da çıkıyor.  İlginç vakaları ve sorunları ana sitede paylaşıp Hassas Annelerin fikrini sorabiliyorum.  Öyle değişik hikayeleri var ki annelerin onları paylaşmak bazen en ünlü doktorun yazdığı bir yazıyı paylaşmaktan bile faydalı olabilir diye düşünüyorum. Annelerin hayat deneyimleri ve tavsiyeleri benim için çok değerli.
5. Teknoloji ve çocuk konusuna nasıl bakıyorsun? Sizin evde televizyon dahil teknoloji ile olan ilişki nasıl?
Bence teknolojiyi çocukların gelişimi için kullanmak mümkün. Televizyon bakıcı olarak tabii ki kullanılmamalı. Bunun yanında öyle geliştirici ve bilgilendirici programlar var ki. Çocuklar ingilizceyi bile bazı çizgi filmlerden öğrenebiliyorlar.
6. Çocuklarının teknolojiyle arası nasıl? Evinizde televizyon, tablet, akıllı telefon bulunuyor mu?
Çocuklarımız teknolojinin içine doğdukları için araları çok iyi tabii ki. Evimizde her türlü teknolojik alet var. Hatta bu saydıklarınızın dışında Nintendo wii oyunu da var. Ben onun da çocuklar için çok faydalı, dengelerini geliştiren  ve hareket etmelerini sağlayan bir ürün olduğunu düşünüyorum.
7. Bunların kullanımına ilişkin kurallarınız var mı? Nelere dikkat ediyorsun? Önceliklerin bulunuyor mu?
Biz sınırlı olarak televizyon seyretmelerine izin veriyoruz ama sadece eğitici programlar seyrediyorlar. Büyükler için olan programları dizileri kesinlikle seyretmiyorlar.  İngilizceyi öğreten Cdleri  günde 45 dakika kadar kullanıyorlar. Ipad kullanımını psikolog olan eşim çocuklar için olumlu buluyor hatta geçenlerde bana bu konuda bir makale gösterdi. Genellikle eğitici oyunlar yüklüyoruz. Mesela Alper Türkiye Haritasının üstünde şehirleri bulma oyunu ile şu anda tüm şehirlerin yerini hatasız buluyor ve henüz 6 yaşında. 4,5 yaşındaki kızlarım da ipad ile yap-boz yapıyorlar. Tabii ki çok uzun süre kullanmalarına izin vermiyoruz. Sosyal hayattan kopacak kadar bunları kullanmalarını istemem.
8. (Tablet vb varsa) En çok kullandığın uygulamalar neler? Bu uygulamaları nasıl buluyorsun? (Televizyon: En sevdikleri çizgi filmler) (Web sitesi varsa En sevdikleri siteler)
Televizyonda en çok Dora the explorer, Bay Tamirci, Calliou, Mickey Mouse Club gibi programlara bakıyorlar. Alper tsubasa diye japon bir futbolcunun hayatını anlatan çizgi filmi çok seviyor. Bu çizgi filmde dürüstlük, çalışkanlık, azim gibi erdemler çok güzel işlendiği için seyretmesi hoşuma gidiyor. Ayrıca voleybol, basketbol ve futbol maçlarını syretmeyi de çok sever. Böylece bütün kuralları ve oyuncuların isimlerini öğrendi.
Kızlar www.morpacocuk.com.tr sitesinde ingilizce ve okul öncesi uygulamaları seviyorlar. Alper www.morpakampus.com.tr sitesinde ilkokul derslerini tekrar ediyor ve çalışmalar yapıyor.
Tablette Unblock Me, Bridge Construction, Flow Free, Where is My Water?, Şehir programlarını Alper çok seviyor. Tabii arada Angry Birds, Super Goalkeeper, Adam Asmaca da oynuyor. Kızlar da Mickey puzzle, Kids Paint ve Unblock me uygulamalarını kullanıyorlar.
9. Bu uygulamaları hangi kriterlere göre seçiyorsun? Ücretli/ücretsiz, türkçe/yabancı dil, Reklamsız/reklamlı ..vb kriterlerin var mı?
Genellikle ücretsiz uygulamaları indiriyoruz ama gerçekten eğitici bir uygulamaysa ücretini ödeyip alıyoruz. Türkçe de olabiliyor bunlar ingilizce de.  Uygulamanın eğitici ve bir şekilde çocukların gelişimine katkı sağlayacak olması benim için çok önemli.
10. Çocuklarınla beraber teknoloji kullanma alışkanlığın var mı?
Evet, çocuklarla birlikte Nintendo wii oynuyoruz ve tabletteki oyunlara bakıyoruz. Henüz küçük oldukları için gözüm her zaman üstlerinde oluyor. Bir şeyi merak ettiklerinde “gelin beraber google’a soralım” diyorum. İnternette araştırma yapıyoruz. Alper bu sene ilkokul 1’i bitirdi. Google.com’u çok kullandık günlük ödevlerinde ve performans ödevlerinde. Mesela bir ödevinde kağıdın üstünde 4 farklı müzik aletinin resmi vardı ve Alper’in resimlerin altına hangi enstrüman olduğunu yazması gerekiyordu. Bunu yaptı ama bununla yetinmedik. Ben ona youtube.com’dan tek tek saz, flüt, zurna ve gitar seslerini buldum ve dinlettim. Hem daha iyi anladı hem de onun için geliştirici bir deneyim oldu.
11. Okullarda tabletin daha geniş ve yaygın anlamda kullanılabileceğini düşünüyor musun? Sence kullanılmalı mı?
Kesinlikle tabletin eğitimde yaygın kullanılması gerektiğini düşünüyorum. Yakın zamanda belki devlet okullarında mümkün değil ama 5 sene içinde tüm okullarda kullanılacağına inanıyorum.
12. Sence gelecekte çocuklarımızın sosyal medya ve teknoloji ilişkisi nasıl olacak? Senin olmasını hayal ettiğin ilişki biçimini tarif edebilir misin?
Çocuklarımız teknolojinin içine doğdular, doğarken dijital Fotoğraf makineleriyle resimlerini çektik, o gün facebook ve twitter’da paylaştık. Dışarda canları sıkılınca ellerine tabletleri verdik,  evde oyalayamayınca oyun açtık. Şimdi bizden bile daha iyi kullanıyorlar tüm aletleri ve yeri geliyor bizi, beğenmiyorlar!  İlerde de sosyal medyanın ve teknolojinin tüm nimetlerinden faydalanacaklarını tahmin ediyorum. Umarım  sosyal hayattan kopmadan sosyal medyayı  sadece keyif ve iletişim için kullanırlar.  Sosyal medya umarım pozitif düşüncelerin  ve yararlı bilgilerin paylaşıldığı ve insanlar arasındaki iletişimin arttığı bir mecra olur.
hassasanne1

Yazının tamamını buradan okuyabilirsiniz: http://www.onlineanne.com/2013/08/15/hassas-anne-ve-teknoloji/
www.onlineanne.com sitesinde çok faydalı bilgiler oluyor.



1 yorum:

  1. İlgiyle okudum. :)
    Ailenize sağlıklı ömür diliyorum,
    http://loveandsmile.wordpress.com/

    YanıtlaSil

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.